window.open( "http://www2.lenjan.net/", "sh ", "width=800%,height=800% ");
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
window.open( "http://www2.lenjan.net/", "sh ", "width=800%,height=800% ");

89/10/5
1:52 ع

اختلاف نگرش و سلیقه ­ها بین نسل قدیم و جدید همواره در اعصار گوناگون مطرح بوده و با ورود و تأثیرگذاری رسانه ­ها بر افکار عمومی این شکاف شتاب بیشتری گرفته است. در عصر حاضر با ظهور فناوری اینترنت و عدم آشنایی بسیاری از والدین با این دنیای مجازی این اختلاف نگرشها و باورها تبدیل به شکاف بین نسلها شده و این مسئله به عنوان یکی از نقاط آسیب ­پذیر جوامع گوناگون مطرح است.
 

عدم توجه دقیق والدین به حضور فرزندانشان در فضای مجازی در بسیاری از موارد باعث شده است جوانان مورد هجوم سایتها با محتوای انحرافی قرار گرفته و استفاده از این سایتها به یک عادت بدون ایجاد حساسیت برای آنها فارغ از تعلقات دینی و مذهبی تبدیل شود.
 
با وجود اهمیت موضوع شکاف بین نسلی به نظر می ­رسد در شرایط حاضر با آموزش والدین و اطلاع ­رسانی صریح به آنها می­ توان از این مسئله نه به عنوان یک تهدید که به عنوان فرصت استفاده کرده و شکاف بین نسلها را به اتصال بین نسلها تبدیل نمود. آموزش از طریق رسانه­ های گوناگون بخصوص خود فضای مجازی مهمترین و اساسی ­ترین راهکار برای تحقق این هدف است. 
 
رسانه ‌ها به عنوان یکی از نهاد‌های اجتماعی، وظیفه انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش ‌های جوامع را برعهده دارند. در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آنها در جامعه و اطلاع ­رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رسانه ­ها سعی دارند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند تا جایگزین فرهنگ ‌ها و ارزش‌ ها و الگوهای سنتی شوند.
در این رهگذر رسانه‌ های جدید بخصوص اینترنت به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ‌ها و هنجارها مطرح هستند، به ‌طوری‌ که سنت ‌ها را به مبارزه می ‌طلبند و به صورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرش ‌ها و رفتارهای نسل جدید عمل می‌ کنند. همین امر منجر به شکاف نسلی و عدم انتقال کامل تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شده است.
کمبود و در بسیاری موارد عدم وجود محتوای مناسب و متناسب با نیازهای مخاطبان بخصوص جوانان باعث جذب آنان به فرهنگها و محتواهای فرهنگی دیگر می شود که اگر انحراف شدید اخلاقی را هم به همراه نداشته باشد، تغییرات اساسی در فرهنگ و نگرش ­های آنها را می ­تواند به دنبال داشته باشد. جهان سرمایه ­داری با سرمایه ­گذاری بر روی جاذبه­ های گرافیکی و ویژگی‌ های بصریِ بسته ‌های فرهنگی خود در بستر شبکه ­های اینترنتی به دنبال جذب مخاطبان حداکثری به این فضاها است.
فرهنگ جدید، محل اختلاف بین نسلها و حتی متضاد با فرهنگ مسلط بزرگسالان است. دنیای جدید خالق ارزش ‌ها و هنجارهایی بوده است که اساساً تضاد بین نسل ‌ها نشان از قبول همین ارزش ‌های نو از سوی نسل جدید دارد، که در نهایت نیز به تضاد رفتاری ختم می شود. تجربیات موجود قربانیان فضای مجازی نمونه­ های مستندی از این رفتارها را نشان می دهد.
عدم اختصاص فرصت کافی برای همراهی با فرزندان در فضای اینترنت و تربیت صحیح آنها، موجب جذب جوانان به فضاهایی خارج از فضای خانه شده و فضای مجازی به دلیل سهل الوصول بودن آن به عنوان یکی از محل ­های مراجعه جوانان و نوجوانی که دارای کمبودهای عاطفی هستند، تبدیل شده است.
یکی از دلایل اصلی در ایجاد سبک ‌های جدید زندگی، روحیه فردی‌ شدن به‌ عنوان ارزش و ایدئولوژی است. فردگرایی جایگاه مهم ‌تری را برای جوانان ایجاد کرده است. آنها برای خود تصمیم می ‌گیرند، آزادی عمل و استقلال دارند و ترجیح می‌ دهند آزمایش و خطا را بیشتر تجربه کنند. از طرفی نیز الگوها و مدل ‌هایی که قبلا بیشتر می ‌توانست نقش راهنما و مدل را برای آنها ایفا کند، کمتر در دسترس است یا تأثیر تعیین ‌کننده کمتری دارد.
معیار دیگر مؤثر در سبک زندگی جوانان، تنوع و تکثر رسانه‌ هایی است که ارزش ‌های جوانان از آنها متأثر می ‌شود. فضای مجازی و فرهنگ رسانه ‌ای به ‌عنوان گروه ‌های مرجع بر ارزش‌ های جوانان تأثیر می‌ گذارد. رسانه‌ ها به‌صورت مستقیم عاملی هستند که افق ‌ها و اولویت های متفاوتی را در معرض دید جوانان قرار می ‌دهند. همچنین به واسطه تنوع در گروه ‌های مرجع، ایده کمتر متکی بودن جوان ‌ها به مدل‌ های قبلی می ‌تواند قابل طرح باشد.

دانلود فایل ویدیویی

سایر قسمت ها در فهرست موضوعی یادداشت ها » مستند

موجود است

منبع گرداب


پیام رسان

+ این رو خودم برای اولین بار اپ کردم > خیانت ال صعودی به دستور فراماسون ها

+ دوستان چطور باید کلمات کلیدی رو در قسمت مشخصات فردی از هم جدا کرد

مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
صفحات اختصاصی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ